ÄOL:n lausunto lukiolaista
22.2.2018
Lausunto kokonaisuudessaan on liitteenä. Lausunnon keskeinen sisältö 1. Lukiolaki ÄOL pitää erittäin tärkeänä. että lakiesityksessä lukion vahva yleissivistävä tehtävä turvataan edelleen. Valinnaisuus…
22.2.2018
Lausunto kokonaisuudessaan on liitteenä. Lausunnon keskeinen sisältö 1. Lukiolaki ÄOL pitää erittäin tärkeänä. että lakiesityksessä lukion vahva yleissivistävä tehtävä turvataan edelleen. Valinnaisuus…
13.2.2018
Ylioppilastutkintolautakunta on julkaissut kevään 2018 tekstitaidon kokeen arviointiohjeet omilla sivuillaan. ÄOL:n kommentit ohjeisiin löytyvät liiton jäsensivuilta kohdasta Materiaalipanki /…
25.1.2018
Tiedote avautuu tästä.
24.1.2018
Käy lukemassa Sari Hyytiäisen kirjoitus siitä, millaista äidinkielen ja kirjallisuuden opetus on sadan vuoden päästä:…
21.1.2018
Suomen kieli on säilytettävä sivistyskielenä. Tärkeä osa sivistyskielen asemaa yhteiskunnassa on koulutuksen kieli. Jotta analyyttinen ajattelu kehittyy, on ehdottoman tärkeää lukea ja kirjoittaa…
21.1.2018
Äidinkielen opettajain liitto on valinnut vuoden 2018 vuoden äidinkielen opettajiksi työparin, johon kuuluvat lehtorit Tuija Leppäharju ja Teija Ärling Hatanpään lukiosta. Tuija Leppäharju ja Teija…
3.1.2018
Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen esittää, että englanninkielistä toisen asteen opiskelua lisättäisiin ja myös yo-tutkinto voitaisiin suorittaa englanniksi (Yle Uutiset 22 12.). Tämä…
14.12.2017
Iltojen pimetessä näkee selkeämmin. Olla sisätiloissa ja käpertyä sohvan nurkkaan ja katsoa ulos ikkunoille sytytettyjen lamppujen valokehiä ja kiilteleviä katuja. Elokuussa muutin Etu-Töölössä…
5.12.2017
Lehtori, oppikirjailija Irmeli Panhelainen menehtyi vaikeaan sairauteen 31.10.2017 Meilahden sairaalassa Helsingissä. Hän oli syntynyt 23.10.1945 nuoren evakkoperheen esikoiseksi Siilinjärvelle.…
29.11.2017
Helsingin Sanomat nosti pääuutisekseen 27.11.2017 äidinkielen ja kirjallisuuden uuden digitaalisen ylioppilaskokeen, erityisesti siihen kuuluvan lukutaidon kokeen. Uutisessa väitettiin, ettei…
15.11.2017
Opetus- ja kasvatusalan tapahtumaa vietetään 26.–27.1.2018. ÄOL on Educassa mukana tuttuun tapaan Opettajan olohuoneessa, joka täyttää ensi vuonna kymmenen vuotta. Juhlan kunniaksi luvassa on taatusti…
28.10.2017
Hanna Kauppinen palkittiin Nuori Aleksis 2017 -palkinnolla romaanista Kirja, jota kukaan ei koskaan lukenut. Toisen asteen opiskelijoista koostunut valitsijaraati jakoi palkinnon Helsingin…
18.10.2017
Suunnista kirjaan -tapahtuman tehtäviä ratkoo Helsingin Kirjamessuilla torstaina ja perjantaina 26.–27.10. yli 8000 5.–10.-luokkalaista ja toisen asteen opiskelijaa. Suunnista kirjaan on…
13.10.2017
Äidinkielen opettajain liiton lausunto Eduskunnan sivistys-ja tiedejaostolle siitä, millaisiin toimenpiteisiin pitäisi ryhtyä, jotta suomalaisten lasten ja nuorten kirjoitus- ja lukutaito paranisi.
10.10.2017
Äidinkielen opettajain liiton ammatillisen ryhmän lausunto Opetushallitukselle. Lausuntoa pyydetään työelämälähtöisyydestä sekä tavoitteista ja arvioinnista suhteessa yksilön ja työelämän…
27.9.2017
RAP, RIIMI, RUNO on kilpailu kaikille yläkoululaisille. Tarkoitus on kirjoittaa vanhoista runoista uusia teoksia – samaan tapaan kuin dj:t samplaavat musiikkia. Oppilaat etsivät sanat e-runokirjoista,…
19.9.2017
Ainoa pysyvä asia on muutos, sanotaan. Tämä ajatus pätee mitä parhaiten juuri koulumaailmaan. Olemme jatkuvasti uuden kynnyksellä. Toinen nykymaailmaan sopiva luonnehdinta on monimuotoistuminen.…
15.9.2017
Vuonna 2018 Pikku-Finlandian kohderyhmä laajenee ja aikataulu muuttuu. Kilpailuun saavat osallistua kaikki toisen asteen opiskelijat. Kilpailuaika päättyy 9.9.2018, ja palkinto jaetaan Helsingin…
14.9.2017
Lukuvuoden 2017–2018 lukion ja ammatillisen peruskoulutuksen puheviestintätaitojen päättökokeen eli Puhvi-kokeen voi nyt tilata osoitteella julkaisut@oph.fi. Koe on maksullinen (19.50), joten…
11.9.2017
Nuori Aleksis 2017 -kirjallisuuspalkinnon ehdokkaat valittu Tämän vuoden Nuori Aleksis ‑palkinnon saajiksi ovat ehdolla: Laila Hirvisaari: Hiljaisuus, Otava Hanna Kauppinen: Kirja, jota kukaan ei…