ÄOL:n lausunto Tekoäly varhaiskasvatuksessa ja koulutuksessa – lainsäädäntö ja suositukset -kokonaisuudesta

18.10.2024

Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Opetushallitus laativat parhaillaan kansallista tekoälyn tukimateriaalia varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen sekä oppimisen tueksi. OPH:n tekoälysuositukset tulevat lausuttaviksi kolmessa osassa. Tässä ensimmäisessä osassa käsitellään seuraavia sisältöosioita:

• Johdanto
  • Mitä tekoäly on?
  • Tekoälyn virhepäätelmät ja vinoumat.
  • EU:n tekoälyasetus.
  • Tietosuoja ja yksityisyys.

Katso tarkemmat tiedot Lausuntopalvelu-sivustolta: https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=a0d6af03-67e1-4ec7-9269-fab75bb05807

Äidinkielen opettajain liitto ry
Lausunto
Asia:  OPH-4945-2024

Tekoäly varhaiskasvatuksessa ja koulutuksessa - lainsäädäntö ja suositukset

1. Johdantoluku, velvoitteet lainsäädännön pohjalta ja suositukset

1) Miten selkeää ja ymmärrettävää teksti on? 2) Miten hyvin tekstissä on huomioitu keskeiset näkökulmat ja olennaiset asiat? 3) Mihin konkreettisiin kysymyksiin toivotte vielä vastauksia?

1. Johdantoluvun teksti on selkeää ja ymmärrettävää.
  2. Äidinkielen opettajain liitto katsoo, että perusopetukseen ja toiselle asteelle tarvitaan yksiselitteisiä ja konkreettisia suosituksia tekoälyn käyttämisestä opetuksen ja arvioinnin apuvälineenä sekä osana yleissivistystä. On huomattava, että jo nyt sekä opettajat sekä oppilaat ja opiskelijat käyttävät tekoälyä. Sen käyttöön koulussa liittyy monia etuja mutta myös suuria haasteita.
  3. Konkreettisia kysymyksiä on vaikea muotoilla, koska opettajien tekoälyn käyttökokemukset vaihtelevat paljon.

2. Mitä tekoäly on?

1. Luvun 2 teksti on ymmärrettävää ja selkeää. Tekstissä on kuitenkin toisteisuutta.
  2. Keskeinen ongelma on se, että oppilas tai opiskelija voi käyttää tekoälyä tehokkaasti oppimisen apuvälineenä ainoastaan siinä tapauksessa, että hän on jo omaksunut riittävän kriittisen lukutaidon ja yleissivistyksen. Ilman niitä on suuri riski siihen, että tekoäly estää ajattelutaitojen kehittymisen. Lukemista ja kirjoittamista ei voi ulkoistaa tekoälyn hoidettavaksi. Tämän vuoksi kouluissa tarvitaan pedagogien suunnittelemia tekoälyratkaisuja.
  3. Miten kouluihin saadaan tarvittavat resurssit tarvittavaan pedagogiseen suunnittelutyöhön?

3. Tekoälyn virhepäätelmät ja vinoumat

1. Luvun 3 teksti on selkää ja ymmärrettävää. Tekstissä on kuitenkin toisteisuutta.
  2. Virhepäätelmien ja vinoumien tunnistaminen edellyttää käyttäjiltä hyviä tekoälytaitoja,  siksi teknologian kehittyessä ja kaupallisten alustojen runsastuessa sekä koulutuksen järjestäjille että opettajille onkin tarjottava edistyneen tason koulutusta sovellusten toimintaperiaatteista. On myös muistettava, että tekoäly ei korvaa opettajaa.

4. EU:n tekoälyasetus

Mihin konkreettisiin kysymyksiin toivotte vielä vastauksia?

• Tekoälyasetus velvoittaa sellaisenaan kaikkia toimijoita. Miten varmistetaan, että kaikilla toimijoilla on tarvittavat tiedot ja taidot?

5. Tietosuoja ja yksityisyys

Mihin konkreettisiin kysymyksiin toivotte vielä vastauksia?

• Suurin ongelma opetuksen ja oppimisen kannalta on se, että kaupallisia sovelluksia ei voida laillisesti käyttää oppituntien aikana opetuksen järjestäjän hallinnoimilla koneilla. Koulutuksen järjestäjien tulee ratkaista, miten tekoälysovelluksia otetaan käyttöön.
  • Tekoälykehityksen vauhdissa pysyminen on erittäin vaikeaa, koska tietosuojalainsäädäntö velvoittaa koulutuksen järjestäjiltä tekoälypalveluiden hankinnassa monimutkaista ja kattavasti dokumentavaa prosessia.

Mitä muita mahdollisia huomioita haluat tuoda esiin?

Kirjoita huomiosi tähän kenttään.

• Monilukutaitoa on korostettava kaikilla koulutusasteilla. Myös opetussuunnitelmassa tulisi ottaa huomioon, minkä oppiaineen sisältöihin esim. tekoälyn etiikka liitetään. Koulun tasolla on luotava selkeä työnjako myös siihen, miten keskeisimmät tekoälytaidot opetetaan.
  • Koulutuksen järjestäjiä tulisikin rohkaista yhteistyöhön, jotta sopivimmat tekoälysovellukset olisivat yhdenvertaisesti opettajien ja oppijoiden saavutettavissa kaikkialla maassa. Koulutuksen järjestäjän tulisi kuulla myös opettajia valitessaan sovellusta koulujen käyttöön. Sovellus voi olla helppokäyttöinen, mutta samalla se voi loukata tekijänoikeuksia keräämällä ja taltioimalla tietoa. Tekijänoikeuskysymykset onkin selvitettävä huolellisesti.

Davies Terhi
Äidinkielen opettajain liitto ry