Suomi ja meri -kirjoituskilpailu keräsi 333 merellistä kirjoitusta

9.5.2017

Kirjoituskilpailun palkinnot jaettiin Kotkan Merimuseossa.

Meriliitto ja Äidinkielen opettajain liitto järjestivät Suomi 100-juhlavuoden merkeissä Suomi ja meri -kirjoituskilpailun. Kilpailussa oli kaksi sarjaa: peruskoulun 7.–9.-luokat sekä lukiot ja ammatilliset oppilaitokset. Kirjoituskilpailun voittajat palkittiin 4.5.2017 Suomi 100 -pienoismallinäyttelyn yhteydessä Kotkan Merimuseo Vellamossa. Kilpailun suojelija oli rouva Jenni Haukio.

Suomi ja meri -kirjoituskilpailun tavoitteena oli herättää nuorten kiinnostus merellisiin ammatteihin ja ympäristönsuojeluun, kannustaa nuoria kehittämään kirjallisia taitojaan, tuottaa nuorten näkemyksiin perustuvaa meriaiheista aineistoa ja saada nuoret ymmärtämään, kuinka riippuvainen Suomi on Itämerestä. Nuoret kirjoittivat runoja, esseitä, kertomuksia ja mielipidekirjoituksia. Kilpailutyöt toteutettiin kouluissa osana äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta. Meri on selvästi lähellä suomalaista nuorta, ja aihe kiinnosti myös kaukana merestä asuvia kirjoittajia.

Nuorten teksteissä meri saa usein romanttisen hohteen, se on ääretön, vapaa, vaarallinen ja täynnä seikkailuja. Meri voi olla oman kuohuvan mielen tulkki, mutta se myös rauhoittaa ja asettaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Meri on ikuinen, vaikka huoli Itämeren tilasta askarruttikin monen nuoren kirjoittajan mieltä.

Yläkoulusarjassa jaettiin kuusi palkintoa. Sarjan voitti Natalia Romanoff, Espoon Karakallion koulusta. Lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten sarjassa jaettiin viisi palkintoa. Sarjan voitti Jere Puolakka, Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun Lukiosta. Voittajat saivat palkinnoksi upeat purjehdusmatkat. Natalia Romanoff palkittiin noin viikon pituisella nuorisopurjehduksella Itämerellä kuunari Helenalla ja Jere Puolakka noin kahden viikon seikkailupurjehduksella Suomen purjelaivasäätiön kuunari Vahinella Bostonista Kanadan Prince Edward Islandille. Myös muut palkinnot ovat erilaisia elämysmatkoja. Lisäksi kolme opettajaa palkittiin merellisin matkoin, ja voittajien opettajat saivat Maailma piirtyy kartalle -teokset.

Liitteenä ovat lyhyet luonnehdinnat kaikista voittajatöistä. Kaikki voittajatyöt julkaistaan Meriliiton verkkosivuilla osoitteessa www.meriliitto.fi. Kuvia palkinnonjakotilaisuudesta saa Navigator-lehdeltä, kari.martiala@omnipress.fi.

Lisätietoja:

Mikko Niini, Meriliitto – Sjöfartsförbundet ry, puh. 0400 322 747
mikko.niini@kolumbus.fi

Anne Helttunen, Äidinkielen opettajain liitto, puh. 0400 876 548
anne.helttunen@aidinkielenopettajainliitto.fi

 

Suomi ja Meri -kirjoituskilpailun voittajat 2017 

Yläkoulun kilpailusarja: 

Voittaja: 
Natalia Romanoff, Karakallion koulu, Espoo: Meri minussa

Eläytyvä ja nostalginen tarina Myrskyluodon Maijan rakkaudesta kuvankauniiseen saaristoon ja mereen. Maija on elämänsä aikana oppinut arvostamaan suurta äärettömyyttä, joka syleilee saaristoa sekä valtavaa voimaa, joka voi sortaa vahvimmankin veneen.

2. palkinto 
Maija Toriseva, Kruununhaan yläaste, Helsinki: Meri vai satama – lähteä vai jäädä

Pohdiskeleva teksti elämänvalintojen tekemisen vaikeudesta, tulevaisuuden ennustamattomuudesta ja luopumisen tuskasta. Kauas horisonttiin tähyävä miettii, minkä suunnan hän ottaa ja mitä hän silloin menettää.

3. palkinto 
Kaisa Pikkarainen, Kestilän peruskoulu, Kestilä: Meri minussa

Runojen meri symboloi nuoren ihmisen myrskyävää mieltä ja pelkoa kohdata itseensä kohdistuva, välillä raakakin, arvostelu. Vanhan miehen viisaat sanat meren voimaannuttavasta vaikutuksesta koskettavat nuorta ihmistä; meri tarjoaa turvallisen sylin ja herättää rakkaita lapsuusmuistoja, vaikkapa sellaisen, kun papan kanssa selviydyttiin venematkasta myrskyävällä merellä. 

4. palkinto 
Verna Ala-Olla, Raumanmeren peruskoulu, Rauma: Kun näin meren ensimmäistä kertaa
Koskettava kertomus purjehdusretkestä isän kanssa. Retki on kertojan ensimmäinen oma muisto. Meri vie isän mukanaan, ja jäljelle jää kaipaus. Kertoja ymmärsi jo lapsena, että hänellä ja merellä on erityinen suhde, ja merta katsellessa mieleen muistuvat isän sanat joutsenesta hänen sieluneläimenään – vasta nyt kirjoittaja ymmärtää, mitä isä sanoillaan tarkoittaa.

5. palkinto 
Erik Tiessalo, Kruununhaan yläaste, Helsinki: Uponneen laivan tarina – aarretta etsimässä

Valloittava kertomus II maailmasodan ajoilta. Saksalaiset alukset saapuvat Itämerelle torjumaan Neuvostoliiton hävittäjien hyökkäyksiä. Yksi saksalaisten aluksista uppoaa ja katoaa Porkkalan edustalla. Vuosikymmenten jälkeen Timo ja Saara löytävät hylyn kiinnostavin seurauksin.  

6. palkinto 
Leevi Lepola, Kruununhaan yläaste, Helsinki: Myrskyn reunalla

Myrsky nousee kuin tumma seinä. Jännittävä tarina seuraa espanjalaisen kauppalaiva Esmeraldan selviytymistä täystuholta laivan vanhan kapteenin Rafael Ramirezin neuvokkuuden ansiosta.  

Lukion ja toisen asteen kilpailusarja:

Voittaja: 
Jere Puolakka, Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun Lukio, Oulu: Kun näin meren ensimmäistä kertaa

Lämminhenkinen kertomus Estonia-laivan uppoamisesta ja perheen isän menehtymisestä onnettomuudessa vuonna 1994. Meren näkeminen auttaa äitiä surutyössä ja vapauttaa tunteet. Meri antaa lohdutuksen.

2. palkinto: 
Alina Kovalainen, Turun Suomalaisen Yhteiskoulun Lukio, Turku: Enimmäkseen kylmää ja sameaa

Omakohtainen kuvaus rakkaudesta mereen ja sukellusharrastukseen. Vedenalainen maailma on kuvattu päiväkirjamerkinnöin. Vaahtopäinen, kimaltava, aallokko kätkee sisäänsä myös valtavat jätepyörteet ja herättää aidon huolen vesistöjen tilasta.

3. palkinto 
Sara Latvala, Kannuksen lukio, Kannus: Kiehtova meri

Oivaltava tulkinta merestä taiteilijoiden suosikkiaiheena ja inspiraation lähteenä. Taideteoksissa meri on saanut aseman sielua symboloivana voimana. Meriaiheiset taideteokset ovat vaikuttaneet myös kirjoittajan omaan monitasoiseen merisuhteeseen.

4. palkinto 
Taru Haimi, Kouvolan yhteislyseo, Kouvola: Jäänmurtajan matkassa halki vuosikymmenten

Ansiokas kuvaus suomalaisesta jäänmurtoperinteestä mahdollistamassa ympärivuotisen merenkulun. Tehokas jäänmurto on suomalaisen elinkeinoelämän elinehto.

5. palkinto 
Telma Peura, Etelä-Tapiolan lukio, Espoo: Meri minussa

Aistivoimaiset runot kutsuvat lukijan kuuntelemaan meren kuohua sisällään. Minä ja meri ovat yhtä. Meri velloo vatsanpohjassa, myrskyää mielen kuohuissa, tulvii tunnevirtana ja pelottaa.

Palkittavat opettajat: Jari Eskelinen, Kruununhaan yläaste, Helsinki, Anne Ojala, Sylvään koulu, Sastamala ja Anne Hietala, Paraisten seudun koulu, Parainen.