Tekoäly hoi!

26.11.2024

Englannin kielen opettajakollegani lähetti lukio-opiskelijoil­leen viestin: "En merkitse teksteihinne mitään muuta kuin ar­vosanan, en korjaa tai kommentoi tekstejä. Halutessaan voi sopia kanssani tapaamisajan, ja käymme tekstin yhdessä läpi." Muuta­ma opiskelija sopi opettajan kanssa tapaamisen, useimmat eivät. Lähes puolet ryhmän opiskelijoista oli palauttanut tekoälyn kir­joittaman tekstin, mikä sai opettajan lähettämään viestinsä. Teko­äly osaa kyllä oikein sujuvaa englantia, mutta kokenutta opettajaa ei huijata. Opettajan ei kannata tuhlata aikaansa keinotekoisiin teksteihin, ja opiskelijoiden pitäisi ymmärtää, etteivät omat taidot kehity. Tekoäly on hyvä renki, mutta huono isäntä.

Suomen kielikin taittuu tekoälyltä varsin ketterästi. Uusilta, ensimmäisen vuoden opiskelijoilta otan tekstinäytteen, joka kir­joitetaan oppitunnin aikana paperille. Kerron opiskelijoille, että en palauta tekstejä, vaan ne jäävät minulle arkistoon, jotta voin seurata kielitaidon kehittymistä. Opiskelijat taitavat kyllä ymmär­tää yskän, mutta siitä huolimatta aina joku koettaa onneaan: koti­tehtävän onkin laatinut kone. Selitykset ovat aina samankaltaisia: tuli kiire, tai opiskelija halusi nähdä, miten tekoäly vastaa tehtä­vään, ja hups, jotenkin tekoälyversio päätyi lähetettäväksi opetta­jalle. Ihmiselle luontainen toive on päästä helpolla.

Varmasti valtaosa toisen asteen opiskelijoista ja iso osa nuo­remmistakin käyttävät tekoälyä opiskelun apuna. Tekoäly auttaa tekstin ideoinnissa tai toimii muuten vain inspiraation lähteenä. Jo nyt se taipuu moneen. Keskustelubotti voi opettaa esimerkik­si matematiikan tehtävää vaihe kerrallaan tai tekoälyä voi pyytää tarkistamaan tekstin kieliasun, kunhan muistaa, että tekoälylle voi syöttää vain oman tekstinsä – tekijänoikeuksia ei saa rikkoa.

Tekoäly voi siis olla oiva oppimisen apulainen, mutta ohjeis­tusta tarvitaan. Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Opetushallitus laativat parhaillaan kansallista tekoälyn tukimateriaalia varhais­kasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen sekä oppimisen tueksi. OPH:n tekoälysuosituksien ensimmäinen osa oli juuri lausunto­kierroksella. ÄOL:n lausunnossa todetaan, että perusopetukseen ja toiselle asteelle tarvitaan selkeät ja konkreettiset suositukset siitä, miten tekoälyä voidaan käyttää oppimisen, opetuksen ja ar­vioinnin apuvälineenä. Oppilailla ja opiskelijoilla on oltava riittä­västi kriittistä monilukutaitoa ja yleissivistystä, jotta ajattelutaito jatkaa kehittymistään. Tekoäly ei korvaa opettajaa, mutta opettaja hyötyy tekoälystä, kunhan saa riittävästi koulutusta. Kouluissa tarvitaan pedagogien tuottamia tekoälyratkaisuja, joiden tuotta­miseen pitää saada resursseja.

Tekoäly on tullut jäädäkseen. On saatava yhteiset pelisäännöt, siksi koulutuksen järjestäjien olisi ryhdyttävä yhteistyöhön esi­merkiksi päätettäessä, mitä tekoälysovelluksia otetaan käyttöön. Niin muuttuu maailma, Eskoseni, tai oikeastaan on jo muuttunut.

Terhi Davies
varapuheenjohtaja