Tekoäly hoi!
26.11.2024
Englannin kielen opettajakollegani lähetti lukio-opiskelijoilleen viestin: "En merkitse teksteihinne mitään muuta kuin arvosanan, en korjaa tai kommentoi tekstejä. Halutessaan voi sopia kanssani tapaamisajan, ja käymme tekstin yhdessä läpi." Muutama opiskelija sopi opettajan kanssa tapaamisen, useimmat eivät. Lähes puolet ryhmän opiskelijoista oli palauttanut tekoälyn kirjoittaman tekstin, mikä sai opettajan lähettämään viestinsä. Tekoäly osaa kyllä oikein sujuvaa englantia, mutta kokenutta opettajaa ei huijata. Opettajan ei kannata tuhlata aikaansa keinotekoisiin teksteihin, ja opiskelijoiden pitäisi ymmärtää, etteivät omat taidot kehity. Tekoäly on hyvä renki, mutta huono isäntä.
Suomen kielikin taittuu tekoälyltä varsin ketterästi. Uusilta, ensimmäisen vuoden opiskelijoilta otan tekstinäytteen, joka kirjoitetaan oppitunnin aikana paperille. Kerron opiskelijoille, että en palauta tekstejä, vaan ne jäävät minulle arkistoon, jotta voin seurata kielitaidon kehittymistä. Opiskelijat taitavat kyllä ymmärtää yskän, mutta siitä huolimatta aina joku koettaa onneaan: kotitehtävän onkin laatinut kone. Selitykset ovat aina samankaltaisia: tuli kiire, tai opiskelija halusi nähdä, miten tekoäly vastaa tehtävään, ja hups, jotenkin tekoälyversio päätyi lähetettäväksi opettajalle. Ihmiselle luontainen toive on päästä helpolla.
Varmasti valtaosa toisen asteen opiskelijoista ja iso osa nuoremmistakin käyttävät tekoälyä opiskelun apuna. Tekoäly auttaa tekstin ideoinnissa tai toimii muuten vain inspiraation lähteenä. Jo nyt se taipuu moneen. Keskustelubotti voi opettaa esimerkiksi matematiikan tehtävää vaihe kerrallaan tai tekoälyä voi pyytää tarkistamaan tekstin kieliasun, kunhan muistaa, että tekoälylle voi syöttää vain oman tekstinsä – tekijänoikeuksia ei saa rikkoa.
Tekoäly voi siis olla oiva oppimisen apulainen, mutta ohjeistusta tarvitaan. Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Opetushallitus laativat parhaillaan kansallista tekoälyn tukimateriaalia varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen sekä oppimisen tueksi. OPH:n tekoälysuosituksien ensimmäinen osa oli juuri lausuntokierroksella. ÄOL:n lausunnossa todetaan, että perusopetukseen ja toiselle asteelle tarvitaan selkeät ja konkreettiset suositukset siitä, miten tekoälyä voidaan käyttää oppimisen, opetuksen ja arvioinnin apuvälineenä. Oppilailla ja opiskelijoilla on oltava riittävästi kriittistä monilukutaitoa ja yleissivistystä, jotta ajattelutaito jatkaa kehittymistään. Tekoäly ei korvaa opettajaa, mutta opettaja hyötyy tekoälystä, kunhan saa riittävästi koulutusta. Kouluissa tarvitaan pedagogien tuottamia tekoälyratkaisuja, joiden tuottamiseen pitää saada resursseja.
Tekoäly on tullut jäädäkseen. On saatava yhteiset pelisäännöt, siksi koulutuksen järjestäjien olisi ryhdyttävä yhteistyöhön esimerkiksi päätettäessä, mitä tekoälysovelluksia otetaan käyttöön. Niin muuttuu maailma, Eskoseni, tai oikeastaan on jo muuttunut.
Terhi Davies
varapuheenjohtaja