Toisen asteen Nuori Aleksis 2024 -kirjallisuuspalkinnon ehdokkaat selvillä

23.9.2024

Nuori Aleksis on Äidinkielen opettajain liiton myöntämä kirjallisuuspalkinto. Lukuraateja on kaksi: toinen kootaan toisen asteen opiskelijoista ja toinen yläkoulun oppilaista. Toisen asteen raati valitsee oman suosikkinsa edellisenä vuonna ilmestyneistä kotimaisista kaunokirjoista. Raadin toiminta on toteutettu eduskunnan myöntämällä valtionavustuksella.

Projektiin osallistuvat lukiolaiset lukivat kevään ja kesän aikana kymmenittäin vuonna 2023 ilmestyneitä kotimaisia romaaneja, novelli-, runo- ja esseekokoelmia. Tämän vuoden toisen asteen Nuori Aleksis -palkinnon saajaksi ovat ehdolla seuraavat teokset:

Sara Al Husaini: Huono tyttö (Like)
Johanna Lammi: Valot(on) (Basam Books)
Riikka Sandberg: Ørja (Otava)
Erja Tulasalo: Oranssi puutarha (Atena)
Iida Turpeinen: Elolliset (Kustantamo S&S)

Esiraati, johon tänä vuonna kuului 33 lukiolaista eri puolelta Suomea, on perehtynyt viime vuonna ilmestyneisiin kotimaisiin kaunokirjallisiin teoksiin omien mieltymystensä mukaan. Keskimäärin esiraatilaiset lukivat kukin 22 kirjaa. Esiraadin viisi parasta lukijaa muodostavat loppuraadin, joka kokoontuu lokakuun alussa yhteen valitsemaan toisen asteen Nuori Aleksis
-palkinnon saajan.

Loppuraatiin kuuluvat

Liinu Happonen, Tuusniemen lukio
Pihla Hukkanen, Nilsiän lukio
Aino Kettu, Juankosken lukio
Pinja Tuomainen, Tuusniemen lukio
Vilja Vuorinen, Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio

Nuori Aleksis -kirjallisuuspalkinnon saaja palkitaan 1 500 euron rahapalkinnolla. Palkinnon myöntää Äidinkielen opettajain liitto. Nuoret loppuraatilaiset jakavat palkinnon Helsingin Kirjamessuilla 26.10. klo 14–14.30 Töölönlahti-lavalla.

Toisen asteen Nuori Aleksis -projektin tavoitteena on paitsi löytää nuorten omat kirjasuosikit myös innostaa nuoria lukemaan ja keskustelemaan kirjallisuudesta. Toisen Nuori Aleksis
-projekti nostaa lukemisesta ja kirjallisuudesta kiinnostuneet nuoret esiin!

Lisätiedot:

Sari Hyytiäinen, toiminnanjohtaja, Äidinkielen opettajain liitto