Toisen asteen Nuori Aleksis -palkinto Sara Al Husainille

26.10.2024

Sara Al Husaini on valittu toisen asteen Nuori Aleksis 2024 -palkinnon saajaksi romaanillaan Huono tyttö (Like, 2023). 1500 euron rahapalkinnon myöntää Äidinkielen opettajain liitto. Hanke on toteutettu eduskunnan myöntämällä avustuksella.

Muut ehdolla olleet teokset olivat seuraavat:

Johanna Lammi: Valot(on) (Basam Books)
Riikka Sandberg: Ørja (Otava)
Erja Tulasalo: Oranssi puutarha (Atena)
Iida Turpeinen: Elolliset (Kustantamo S&S)

Palkinto jaetaan parhaalle edellisvuonna il­mestyneelle kotimaiselle kaunokirjallisuutta edustavalle teokselle. Sen saajan valitsee toisen asteen opiskelijoiden raati, jonka ko­koaa Äidinkielen opettajain liitto. Vuonna 2023 palkinnon voittajaksi valittiin Maria Turtschaninoffin romaani Suomaa.

Esiraati, johon tänä vuonna kuului 33 lukiolaista eri puolelta Suomea, perehtyi viime vuonna ilmestyneisiin kotimaisiin kaunokirjallisiin teoksiin omien mieltymystensä mukaan. Keskimäärin esiraatilaiset lukivat kukin 22 kirjaa.

Esiraadin viisi parasta lukijaa muodostivat loppuraadin, joka valitsi toisen asteen Nuori Aleksis -palkinnon saajan. Kaikki loppuraatilaiset lukivat vähintään 23 kirjaa. Ahkerin loppuraatilainen luki projektin aikana 82 teosta. Loppuraati jakoi palkinnon kirjailijalle Helsingin Kirjamessuilla lauantaina 26.10. klo 14 Töölönlahti-lavalla.

Toisen asteen Nuori Aleksis -projektin tavoitteena on paitsi löytää nuorten omat kirjasuosikit myös innostaa nuoria lukemaan ja keskustelemaan kirjallisuudesta. Toisen asteen Nuori Aleksis -projekti nostaa lukemisesta ja kirjallisuudesta kiinnostuneet nuoret esiin.

Loppuraatilaiset perustelivat Sara Al Husainin Huono tyttö -romaanin valintaa voittajaksi seuraavasti:

Voittajateos Huono tyttö on aiheeltaan tärkeä ja uniikki. Juonessa puhutaan naisen itsenäistymisestä ja mielipiteen tärkeydestä kulttuurissa, missä se ei ole itsestäänselvyys. Kirja on yhteiskunnallisesti kantaa ottava, toimii vertaistukena ja muuttaa maailmaa.

Teos on kirjoitettu rehellisesti ja erittäin suorasanaisesti. Kirjan kuvaukset ovat helposti lähestyttäviä. Kirjan perustuminen todellisuuteen herättää ajatuksia, koska nykyään länsimaissa on tapana ottaa vapaudet itsestäänselvyyksinä. Vielä nykyäänkin on maita, joissa naiset ovat miehen vallan alla. Nämä kulttuurierot kohtaavat kirjassa luontevasti.

Toisen asteen Nuori Aleksis -raatiin kuuluivat tänä vuonna

Liinu Happonen, Tuusniemen lukio
Pihla Hukkanen, Nilsiän lukio
Aino Kettu, Juankosken lukio
Pinja Tuomainen, Tuusniemen lukio
Vilja Vuorinen, Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio

Kuvassa toisen asteen Nuori Aleksis -loppuraatilaiset. He pitävät jokainen käsissään yhtä finalistikirjoista.
Kuva: Sari Hyytiäinen

Lisätiedot: Sari Hyytiäinen, toiminnanjohtaja, Äidinkielen opettajain liitto