Yläkoulun Nuori Aleksis 2024 -kirjallisuuspalkinto: ehdokkaat selvillä, palkinto jaetaan Turun Kirjamessuilla

4.9.2024

Nuori Aleksis on Äidinkielen opettajain liiton myöntämä kirjallisuuspalkinto. Lukuraateja on kaksi: toinen kootaan toisen asteen opiskelijoista ja toinen yläkoulun oppilaista. Yläkoulun raati valitsee oman suosikkinsa edellisenä vuonna ilmestyneistä kotimaisista, nuorille suunnatuista kauno- ja tietokirjoista. Opetushallituksen Lukutaito-ohjelma rahoittaa yläkoulun raatia.

Projektiin osallistuvat yläkoululaiset lukivat kevään ja kesän aikana kymmenittäin vuonna 2023 ilmestyneitä kotimaisia nuortenkirjoja. Ahkerimmat lukivat kaikki listan 75 teosta. Tämän vuoden yläkoulun Nuori Aleksis -palkinnon saajaksi ovat ehdolla seuraavat teokset:

Sanna Isto: Näkymättömät, Tammi
Vehka Kurjenmiekka: Kellopelisydän, Aula & Co
Anniina Mikama: Tulen ja tuhkan tyttäret, WSOY
Raili Mikkanen: Haluan näytellä! Tuusulanjärven Ruth Sibelius, Tammi
Leena Paasio: Bengtskär itä kahdeksan, WSOY.

Esiraati, johon tänä vuonna kuului 52 oppilasta ympäri Suomen, on perehtynyt kevään ja kesän aikana viime vuonna ilmestyneisiin kotimaisiin nuorille suunnattuihin kauno- sekä tietokirjoihin omien mieltymystensä mukaan. Jokainen esiraatilainen luki vähintään 15 teosta; keskimäärin esiraatilaiset lukivat kukin 25 kirjaa.

Esiraadin viisi innokasta lukijaa muodostaa loppuraadin, joka kokoontuu syyskuussa yhteen valitsemaan yläkoulun Nuori Aleksis -palkinnon saajan.

Loppuraatiin kuuluvat

Elisa Hiltula, Ylikiimingin koulu, Oulu
Paju Hiukka, Tiirismaan koulu, Lahti
Siiri Malinen, Eskolanmäen koulu, Kouvola
Elsa Mattsson, Meilahden yläaste, Helsinki
Erica Reinikka, Seinäjoen lyseo.

Nuori Aleksis -kirjallisuuspalkinnon saaja palkitaan 1 500 euron rahapalkinnolla. Palkinnon myöntää Äidinkielen opettajain liitto. Nuoret loppuraatilaiset jakavat palkinnon Turun Kirjamessuilla 4.10.2024 klo 10.45 Fiore-lavalla.

Yläkoulun Nuori Aleksis -projektin tavoitteena on paitsi löytää nuorten omat kirjasuosikit myös innostaa nuoria lukemaan ja keskustelemaan kirjallisuudesta. Nuoret pääsevät raadin kautta myös vaikuttamaan nuortenkirjallisuuden tunnetuksi tekemiseen. Yläkoulun Nuori Aleksis -projekti nostaa lukemisesta ja kirjallisuudesta kiinnostuneet nuoret esiin!

Viime vuonna yläkoulun Nuori Aleksis -palkinnon sai Siiri Enorannan teos Maailmantyttäret (WSOY).

Lisätiedot:
Jenni Fabritius, järjestösihteeri, Äidinkielen opettajain liitto