Yläkoulun Nuori Aleksis 2024 -palkinto Leena Paasiolle

4.10.2024

Leena Paasio on valittu yläkoulun Nuori Aleksis 2024 -palkinnon saajaksi romaanillaan Bengtskär itä kahdeksan (WSOY, 2023). 1500 euron rahapalkinnon myöntää Äidinkielen opettajain liitto. Opetushallituksen Lukutaito-ohjelma rahoittaa yläkoulun raatia.

Paasion lisäksi ehdolla olivat

• Sanna Isto: Näkymättömät, Tammi
  • Vehka Kurjenmiekka: Kellopelisydän, Aula & Co
  • Anniina Mikama: Tulen ja tuhkan tyttäret, WSOY
  • Raili Mikkanen: Haluan näytellä! Tuusulanjärven Ruth Sibelius, Tammi.

Palkinto jaetaan nuorten mielestä parhaalle edellisvuonna ilmestyneelle nuorille suunnatulle kotimaiselle kauno- tai tietokirjalle. Palkinnon saajan valitsee yläkoululaisten raati, jonka kokoaa Äidinkielen opettajain liitto. Leena Paasio on viides yläkoulun Nuori Aleksis -palkinnon saanut kirjailija – viime vuonna palkinnon voitti Siiri Enorannan teos Maailmantyttäret (WSOY).

Esiraatiin kuului 52 yläkouluikäistä lukijaa eri puolilta Suomea. Raatilaiset lukivat kevään ja kesän aikana vuonna 2023 julkaistua kotimaista nuorille suunnattua kauno- ja tietokirjallisuutta. Luku-urakan päätteeksi jokainen esiraatilainen listasi neljä suosikkiaan, ja valintojen perusteella Äidinkielen opettajain liitto nimesi palkintoehdokkaiksi viisi eniten ääniä saanutta teosta.

Jokainen esiraatilainen luki vähintään 15 teosta; keskimäärin esiraatilaiset lukivat 25 kirjaa, ahkerimmat kaikki listalla olleet teokset. Esiraadin viisi huippulukijaa pääsi loppuraatiin, joka valitsi ehdokkaiden joukosta palkittavan teoksen. Loppuraati jakoi palkinnon kirjailijalle Turun Kirjamessuilla pe 4.10. klo 10.45 Fiore-lavalla.

Yläkoulun Nuori Aleksis -projektin tavoitteena on paitsi löytää nuorten kirjasuosikki myös innostaa nuoria lukemaan ja keskustelemaan kirjallisuudesta. Nuoret pääsevät raadin kautta myös vaikuttamaan nuortenkirjallisuuden tunnetuksi tekemiseen.

Loppuraatilaisten perustelut, miksi he valitsivat Bengtskär itä kahdeksan -teoksen voittajaksi:

"Leena Paasion Bengtskär itä kahdeksan yhdistää taitavasti kilpaurheilun ja ystävyyden. Tarinan päähenkilöt harrastavat kilpapurjehdusta ja ratkovat samalla kahta toisiinsa kietoutunutta mysteeriä. Kirjassa kuvaillaan ihmissuhteita realistisesti ja samaistuttavasti.

Lukukokemuksena kirja on koukuttava, tavallisesta poikkeava, hauska ja jännittävä. Kirjan grafiikka on puoleensavetävä. Tämän lisäksi kirjailija yhdistelee taidokkaasti ja saumattomasti useita eri genrejä.

Kirjassa käsitellään monia tärkeitä ajankohtaisia teemoja, kuten ympäristönsuojelua, yhteiskunnan nuorille asettamia paineita ja ystävien tärkeyttä. Sen vuoksi kirja on keskustelua herättävä."

Yläkoulun Nuori Aleksis 2024 -loppuraatiin kuuluvat (vasemmalta oikealle) Siiri Malinen (Eskolanmäen koulu, Kouvola), Elisa Hiltula (Ylikiimingin koulu, Oulu), Elsa Mattsson (Meilahden yläaste, Helsinki), Paju Hiukka (Tiirismaan koulu, Lahti) ja Erica Reinikka (Seinäjoen lyseo, ruudulla). Kuva: Jenni Fabritius

Lisätiedot:
Jenni Fabritius