Minna Canth: Kolme novellia (selkomukautus)


Minna Canth: Kolme novellia. Ystävät, Salakari ja Missä onni?
Selkomukautus: Tuija Takala, 2022
Mitä voi tapahtua ystävyydelle?
Miten halu rakastaa vaikuttaa ihmiseen?
Mitkä asiat tekevät onnelliseksi?
Minna Canth kirjoitti asioista,
jotka olivat tärkeitä 1800-luvun ihmisille.
Ne ovat tärkeitä myös nykyään.
Siksi Minna Canthin kertomukset kiinnostavat,
ja ne herättävät tunteita ja ajatuksia.
Tässä kirjassa on kolme Minna Canthin novellia.
Ystävät-novelli kertoo nuorista naisista,
joille läheinen ystävyys on tärkeä.
Salakari on pitkä novelli.
Siinä nainen toivoo aviomieheltä rakkautta
mutta ihastuu toiseen mieheen.
Novelli Missä onni? on kertomus,
jossa ajatukset onnesta muuttuvat.
Tuija Takala on muokannut novellit selkokielelle,
ja kirjassa on myös tietoa Minna Canthista.
Kirja on toinen osa Laatusanan
selkokielisestä klassikkosarjasta.
Ensimmäinen osa on Aleksis Kiven Kullervo.
Novellikokoelmalla on selkotunnus.
Hinta: 16 € (+ lähetyskulut)
Kirjan voi myös ostaa e-kirjana Ellibs E-kirjakaupasta.
Tehtäväpaketti (PDF)
Kolmen novellin käsittelyyn on runsaasti Tuija Takalan laatimia tehtäviä ÄOL:n verkkosivujen jäsenalueella materiaalipankissa. Muut kuin ÄOL:n jäsenet voivat tilata tehtäväpaketin 15 euron hintaan Laatusanan tilauslomakkeella.
Sisällys
Aluksi
Ystävät
Salakari
Luku 1
Karellin perhe sai vieraita
Luku 2
Alma ja John soutivat järvellä
Luku 3
Alma suri loman loppua
Luku 4
Kesän viimeiset vieraat yllättivät
Luku 5
Syksy alkoi kaupungissa
Luku 6
Alma juhli
Luku 7
Alma ja Nymark tekivät retken jäälle
Luku 8
Alman lapsi sairasti
Luku 9
Alma kärsi syyllisyydestä
Missä onni?
Lisätietoja
Minna Canthin elämä
Minna Canthin tuotanto
Canthin novellien aatteita ja ajatuksia
Mitä tarkoittaa mukautus selkokielelle?