Kaikkien koulu(ksi)
ÄOL:n vuosikirja 2020
Kaikkien kouluksi – kielitietoisuus koulun kehittämisen kulmakivenä
Kielitietoisuudessa piilee hämmästyttävät mahdollisuudet koulujen toimintakulttuurien muuttamiseen. Kielitietoisuus rakentaa ymmärrystä siitä, miten kielellä luodaan koulun sosiaalista todellisuutta – opetusta, ihmisten välisiä suhteita, arvoja, ajattelua, tietoa, oppimista, osallisuutta ja yhteenkuuluvuutta. Kielitietoisuus antaa avaimia siihen, miten koulusta saadaan luotua kaikille oppilaille mielekäs, turvallinen, luova, oppimista edistävä ja ajatteluun innostava ympäristö.
Tämän kirjan kirjoittajat ovat kielitietoisen koulun rakentajia. Heidän näkökulmansa kielitietoisuuteen vaihtelevat, osa heistä on tutkijoita, osa opettajia, yksi toimittaja, mutta he kaikki tulevat aukoneeksi uusia suuntia koulun kehittämiselle – unohtamatta menneitä tai nykyisiä saavutuksia. Niinpä luettavanasi on monipuolinen opus, joka avaa uusia näköaloja sekä tarjoaa teoreettista ja käytännön osviittaa koulutietoisen koulun kehittämiseen. Lue ja houkuttele kollegasikin lukemaan! Ryhtykää tekin kielitietoisen koulun rakentajiksi!
Hinta
15 € / PDF
20 € / painettu kirja
Kirjan on toimittanut Katriina Rapatti.
ÄOL:n jäsenet pääsevät lukemaan vuosikirjan maksutta täältä.
Sisällys
I Kielitietoisen koulun suuntaviivoja
Ilona Kuukka
Kielitietoinen koulu rakentaa oppijan identiteettiä
Minna Harmanen ja Katri Kuukka
Kielitietoisesti koulussa – perusopetus ja lukiokoulutus kielitietoisessa käänteessä
Martti Vainio ja Päivi Virkkunen
Tietoisuus, kieli, puhe – yleisiä myyttejä puhutusta suomesta
Yrjö Lauranto
FUNK! Funktionaalis-pedagoginen kielioppi ja suomen kielen opetus
Heidi Niemelä
Kuinka piirtää suomen kieli? Piirustusmetodi osana kieli-ideologioiden ja kielitietoisuuden tarkastelemista
Katriina Rapatti
Koulun vastakkainasetteluja purkamaan
II Arkikielestä eri tiedon- ja ammattialojen kieleen
Eija Aalto ja Sanna Mustonen
Kielitietoista opetusta opettajien yhteistyönä yli oppiainerajojen
Johanna Saario ja Sari Sulkunen
Tiedonalan kielenkäyttö lukion äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa
Henri Satokangas
Tiedonaloja ja käsitteitä – kielitietoisuus oppimateriaaleissa
Niina Lilja ja Terhi Tapaninen
Kielitietoisuuden haasteet ammatillisessa koulutuksessa: esimerkkinä rakennusala
Arja Kangasharju
Lukemalla kielitietoiseksi
Lea Kautto, Saara Martikka ja Leija Kuuranhalla
”Vau! Onpa hyvä idea!” Monilukutaitotutorointi Hämeenlinnassa
III Monikielisyys opetuksen voimavarana
Salla-Maaria Suuriniemi, Maria Ahlholm ja Ninni Lankinen
Monikielinen pedagogiikka – miksi ja miten?
Jyrki Kalliokoski, Heidi Niemelä ja Reetta Räty
Kohti monikielistä kouluarkea – miten opetuskieli ja yhteisön muut kielet elävät limittäin?