Kirjoittamisen käänteitä
ÄOL:n vuosikirja 2018
Kirjoittamisen käänteitä
Kun viestinnän tavat elävät ja muuttuvat, muuttuu myös kirjoittaminen. Samalla myllerryksessä on kirjoittamisen opettaminen.
Kirjoittamisen käänteitä -teoksen tavoitteena on pohtia ja näyttää, kuinka moninaista kirjoittaminen erilaisissa koulu- ja opiskelukonteksteissa nykyään on. Olemme halunneet nostaa esiin kirjoittamisen asiantuntijuuden kirjoa useista suunnista: artikkeleissa kuuluu monenlaisia opettajien, tutkijoiden, opettavien tutkijoiden, tutkivien opettajien ja ennen kaikkea kirjoittajien ääniä.
Hinta
15 € / PDF
20 € / painettu kirja
Kirjan ovat toimittaneet Anne Mäntynen ja Jonna Riikonen.
ÄOL:n jäsenet pääsevät lukemaan vuosikirjan maksutta täältä.
SISÄLLYS
Kokoelman alkusanat
Anne Mäntynen ja Jonna Riikonen
MUUTTUVA KIRJOITTAMINEN
Muuttuuko kirjoittaminen ja mihin suuntaan?
Merja Kauppinen, Anne Mäntynen ja Jonna Riikonen
Opettajien, oppilaiden ja opiskelijoiden ääniä
Ensi kokemuksia verkko-opetuksesta
Kaisa Jänis
KIRJOITTAMINEN IDENTITEETIN JA AJATTELUN TUKENA
Miten tukea yläkoululaisten kirjoittamista?
– Kokemuksia erään lukuvuoden ajalta
Hanna Käkelä
Monialaiset taiteet identiteettityön välineinä yläkoulussa ja lukiossa – esimerkkinä kirjallisuusterapiasta inspiroituva sarjakuva
Elisa Auvinen ja Katja Kontturi
Miten kirjoittaa mahdollisista minuuksista? Fanifiktio spekulatiivisena omaelämäkerrallisena kirjoittamisena
Sanna Tapionkaski
Tiedonalakohtaiset tekstitaidot – historian oppiaineen essee kriittisen ajattelun kehittäjänä
Hilkka Paldanius
KIRJOITTAMINEN YHTEISTYÖNÄ
”Meijän piti jutella siitä kuvasta ja kehittää se tarina” Yhteistoiminnallinen kirjoittaminen aloittelevia kirjoittajia tukemassa
Marja Hannula ja Elina Törmä
Kukaan ei kirjoita yksin
Nora Ekström
Kaksi kertojaa, yksi ääni
Anne Leinonen ja Eija Lappalainen
Lukion verkkolehti vapaan viestinnän foorumina
Maarit Nopsanen