Monilukutaitoa digiaikaan

ÄOL:n vuosikirja 2016
Monilukutaitoa digiaikaan – lukemisen ja kirjoittamisen uudet haasteet ja mahdollisuudet
Kirjassa monilukutaidon tarkastelu on kohdistettu erityisesti digitalisaation synnyttämiin tekstiympäristöihin sekä tieto- ja viestintäteknologian integrointiin osana opetusta ja oppimista: Millaisia tekstitaitoja nykymaailmassa tarvitaan, kun tutut tekstilajit muuttuvat ja saavat uusia ulottuvuuksia? Miten luku- ja kirjoitustaidon opetusta voisi päivittää digimaailman tarpeisiin?
Kirja on saatavissa vain PDF-versiona.
Hinta 15 €
Kirjan ovat toimittaneet Kaisa Leino ja Outi Kallionpää.
ÄOL:n jäsenet pääsevät lukemaan vuosikirjan maksutta täältä.
Sisällys
Kaisa Leino ja Outi Kallionpää
Toimittajien alkusanat
MONILUKUTAIDON MONINAISUUS
Minna Harmanen
Monilukutaito laajentaa opetuksen tekstitietoisuutta – kielitietoinen käänne opetussuunnitelmien perusteissa
Reijo Kupiainen
Monilukutaidon pedagogiikka ja sosiaalinen diversiteetti
Päivi Jokinen
Suomenoppijat monilukutaidon ytimessä
TULKINNAN JA ARVIOINNIN MAAILMA
Kaisa Leino
Monipuolinen verkkotekstien käyttö tukee tekstitaitoja
Tuomas Kaseva
Oi kyllä, monilukutaito pelastaa äidinkielen opetuksen
Carita Kiili
Opettaja nettilähteiden arviointia tukemassa
LUOVAA JA YHTEISÖLLISTÄ TUOTTAMISTA
Outi Kallionpää
Uusien kirjoitustaitojen opetus – paluu tarinanuotioille
Harto Pönkä
Monilukutaito ja sosiaalinen media opetuksessa
Saija Leiding ja Penni Pietilä
Mikä se on se vitun juttu, millä se vitun juttu tehdään − Monilukutaito ammatillisissa perustutkinnoissa
UUDET YMPÄRISTÖT MUKANA OPPIMISESSA
Merja Kauppinen ja Tero Kinnunen
Digitaalinen monilukutaito – oppimaan oppimista päivitetyin keinoin
Elina Kouki
Didaktikosta digididaktikoksi ja muita hullunkurisia tarinoita
Kaisa Leino
Monilukutaitoa harjoittavia tehtäväesimerkkejä