Yhdessä
ÄOL:n vuosikirja 2022
Yhdessä – Näkökulmia vuorovaikutuksen oppimiseen ja opettamiseen
Vuorovaikutusosaaminen on äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineen keskeinen oppimistavoite läpi koko koulupolun. Vuosikirja 2022 keskittyy vuorovaikutuksen oppimisen ja opettamisen teemoihin ja avaa monipuolisia näkökulmia vuorovaikutuksen opettamisen tueksi:
Miten vuorovaikutusosaaminen kulkee oppimistavoitteena läpi koko opintopolun?
Mitä vuorovaikutusosaamisen arvioinnista ja siihen liittyvästä palautteenannosta olisi hyvä tietää?
Miten kehittää oppijan ryhmäviestintätaitoja ja ryhmän vuorovaikutusta? Entä kuinka ehkäistä kiusaamista vuorovaikutusosaamista kehittämällä?
Kuinka tukea esiintymisjännityksestä kärsivää oppijaa?
Mitä vuorovaikutuksen analysoinnista tai vaikkapa laadukkaasta someviestinnästä olisi hyvä opettaa?
Miten vuorovaikutuksen teemoja voi käytännössä yhdistää äidinkielen ja kirjallisuuden muihin sisältöalueisiin?
Tutkittua tietoa, opetussuunnitelman näkökulmia sekä arjen ideoita ja kokemuksia vuorovaikutuksen opettamisen tueksi! Kirjan päättää opetusiministeriön tervehdys.
Hinta
15 € / PDF
20 € / painettu kirja
Kirjan ovat toimittaneet Suvi-Tuuli Murumäki ja Heljä Haapamäki-Niemi.
ÄOL:n jäsenet pääsevät lukemaan vuosikirjan maksutta täältä.
Sisällys
Lukijalle
I Vuorovaikutuksen oppimisen ja opettamisen lähtökohtia
Suvi-Tuuli Murumäki, Minna Harmanen ja Anna Rasa
Vuorovaikutusosaaminen opetussuunnitelmien perusteissa – oppimisen laaja kaari koulupolun ensiaskelista aikuisuuden alkuun
Tarja Valkonen
Palaute ja arviointi vuorovaikutusosaamisen kehittymisessä ja
kehittämisessä
Anne Laajalahti
Vuorovaikutusosaaminen ryhmässä: tietoa, taitoa ja asennetta
Merja Almonkari
Esiintymisjännitys – yhdessä kohti uskallusta
II Käytännössä koettua ja kokeiltua
Heljä Haapamäki-Niemi ja Ulla Koivukangas
Tavoitteelliset kirjallisuuskeskustelut vahvistavat sekä kirjallisuusanalyysi- että vuorovaikutustaitoja
Anna Rasa
Äidinkielen ja ammattiaineiden yhteistyö: vuorovaikutustaitojen kehittäminen ammatillisessa vuorovaikutuksessa
Merja Laine-Sjöström
Esiintymistaitoja lempeästi
Teresa Rautapää
Viestintärohkeus ja esiintymistaitojen moninaisuus etäopetuksessa
Ruut Kaukinen
Miten vuorovaikutusosaaminen kehittyy ammatillisessa
opettajankoulutuksessa?
III Asiantuntijavinkkejä vuorovaikutuksen opettamisen tueksi
Vilja Laaksonen
Vuorovaikutuksen analysoiminen opetuksen kohteena
Pekka Isotalus
Vuorovaikutusosaaminen sosiaalisessa mediassa
Sanna Herkama
Kiusaaminen koulussa – Mitä äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan olisi hyvä tietää?
IV Lopuksi
Opetusministeri Li Andersson
Vuorovaikutusosaaminen luo yhdenvertaista yhteiskuntaa – opetusministeriön tervehdys
Linkkejä lisälukemiseen