Helsinki

Suunnista kirjaan -tapahtumaa vietetään Helsingin Kirjamessuilla 26.–29.10.2023!

Hyvä tietää

• Kirjamessujen ohjelma löytyy osoitteesta www.helsinginkirjamessut.fi.
  • Suunnista kirjaan -neuvontapiste on Suomen tietokirjailijoiden osastolla 6m61 ja eväidensyöntipaikka Itäisen sisäänkäynnin aulassa. Tarkka kartta messualueesta osastoineen löytyy messuilla ilmaiseksi jaetta­vasta messulehdestä.
  • Muistathan ottaa liput, tehtävälomakkeet ja kynät mukaan. Ohjeista oppilaita välttämään kirjoittamista messuilla myytävien kirjojen päällä.
  • Vaatesäilytys oppilasryhmälle (enintään 30 lasta) maksaa 40 euroa. Vaatteet tulee jättää ja noutaa yhtä aikaa. Yksittäin ostettu narikkalippu maksaa 4 euroa. Takkia voi kuljettaa myös päällä tai omassa repussa. Oppilasryhmän vaatesäilytyksen voi ostaa etukäteen Messukeskuksen asiakaspalvelun asiakaspalvelu@messukeskus.com kautta tai maksaa sisäänkäynnin kassalla kaupungin maksusitoumuksella. Oppilasryhmien suositellaan käyttävän läntistä naulakkoa Eteläiseltä sisäänkäynniltä kassojen jälkeen vasemmalla. Narikassa ei käy enää käteinen: mikäli halutaan maksaa käteisellä, tulisi narikka ostaa kassalta sisäänkäynnillä.
  • Viini ja Ruoka -tapahtuman ikäraja on 18 vuotta. Alaikäiset ovat tervetulleita huoltajan seurassa.

Tapahtuman järjestävät yhdessä Äidinkielen opettajain liitto, Suomen tietokirjailijat ja Tietokirjallisuuden edistämiskeskus.

Lisätiedot: Jenni Fabritius, jenni.fabritius@aidinkielenopettajainliitto.fi

Linkit Google Forms -tehtävälomakkeisiin:

5.–6.-luokkalaisten Suunnista kirjaan -tehtävät:

7.–10.-luokkalaisten Suunnista kirjaan -tehtävät:

Toisen asteen opiskelijoiden Suunnista kirjaan -tehtävät:

Ohje:

• Kirjaudu sisään Google-tilillesi. Muuten lomakkeiden kopiointi ei onnistu.
  • Kopioi haluamasi lomake omaan Google Driveesi seuraavalla tavalla:
    • Napsauta tarvitsemaasi lomaketta hiiren oikealla painikkeella ja valitse Luo kopio.
    • Napsauta Google Driven vasemmalla olevassa valikossa kohtaa Oma Drive. Luomasi kopio löytyy sieltä. Tiedoston nimi alkaa Kopio tiedostosta Suunnista kirjaan Helsingin…
    • Nyt voit muokata Forms-lomaketta vapaasti omassa Google Drivessäsi.
    • Huom! Luo aina kopio avoimen kansion tiedostoista omaan Driveesi, älä jaa oppilaillesi lomakkeita suoraan avoimesta kansiosta! Muuten oppilaiden vastaukset tulevat lomakkeen tekijälle, eivät sinulle.

Kopioidun lomakkeen jako oppilaille:

• Avaa kopioitu lomake omassa Drivessasi.
  • Valitse oikeasta yläkulmasta painike Lähetä (puhelimella nuolinäppäimen kuva kolmen pisteen vieressä). Sieltä voit joko kopioida oppilaillesi linkin lomakkeelle tai syöttää oppilaittesi sähköpostiosoitteet Vastaanottaja-kohtaan.
    • Jos oppilas ei löydä lomaketta, hänen kannattaa tarkistaa sähköpostinsa tarjoukset- tai roskapostikansio.
  • Kun oppilaat ovat täyttäneet lomakkeen, heidän vastauksensa tulevat Vastaukset-välilehdelle.
  • Yksityishenkilö-kohdasta voit selata yksittäisten oppilaiden vastauksia.

Lisätiedot: Jenni Fabritius, jenni.fabritius@aidinkielenopettajainliitto.fi

Tulostettavat tehtävälomakkeet